| 2011 december 01
Lapszemle- Vasterápiával gyógyítják a szívbetegségeket
- A szója csökkenti a légszomjat
- Hasmenésre ajánlott: sárgarépaleves
- Parkinson-kór ellen: piros bogyós gyümölcsök
- Agyvérzés ellen sok kálium
- A jó levegő csökkenti a szívinfarktus kockázatát
A Berlini Charité Klinika kutatói 459 személy bevonásával végzett klinikai teszt során megállapították, hogy az intravénás vas adagolásával jelentősen javítható a szívelégtelenségben szenvedő betegek életminősége. A vaspótlással az érintett páciensek mintegy fele sokkal jobban érezi magát, javult a légszomjuk és általános közérzetük. A vizsgálatot végző professzor éppen ezért azt ajánlja, hogy a szívelégtelenségben szenvedőknél rendszeresen ellenőrizzék a vér vastartalmát, és vashiány esetén adjanak a betegnek vasat intravénásan.
A szója csökkenti a légszomjat
Aki sok szóját eszik, ritkábban szenved légszomjban, jobb a tüdőkapacitása. Ez egy japán klinikai mérés eredménye. Azoknál voltak a legjobbak az eredmények, akik naponta több mint 75 g tiszta szóját elfogyasztanak. Azonban már napi 50 g szójafogyasztással is jelentősen csökkenthető a COPD kialakulásának kockázata, illetve a betegeknél csökkenthető a légszomj mértéke. Az egészséges személyeknél pedig a szójában gazdag táplálkozással lassítható az életkorra egyre romló tüdőfunkció. A kutatók a szójában található izoflavonok gyulladásgátló hatását és a szója magas omega-3 zsírsavtartalmát feltételezik a jelenség mögött.
Hasmenésre ajánlott: sárgarépaleves
1908-ban prof. Erns Moro, a Heidelbergi Egyetemi Klinika tanára olyan sárgarépaleves receptjét állította össze, amely Németországban hosszú időn keresztül a kórházak gyermekosztályain standard terápiás ételnek számított. A leves segítségével a hasmenésben szenvedő kicsinyeknél drasztikusan csökkenteni lehetett a halandósági rátát, valamint a komplikációkat. Az antibiotikumok és a szintetikus hasfogó gyógyszerek felfedezése és elterjedése azonban háttérbe szorította ezt a nagyszerű ételt. 2009-ben német kutatók egy csoportja tisztázta a csodás hatású leves hatásmechanizmusát. A sárgarépa főzése közben bizonyos anyagok (oligogalakturonidok) keletkeznek, amelyek hasonlítanak a bélnyálkahártya receptoraira, amelyekhez hozzátapadnak a kórokozók. Ezek az anyagok tehát „becsapják” a kórokozókat, amelyek hozzájuk kötődnek, így azok a levessel együtt gyorsan eltávoznak a tápcsatornából. A leves sikerrel alkalmazható bármilyen fertőzéses hasmenés kezelésére, ha mindjárt a panaszok kezdetén elkezdik fogyasztani, és naponta legalább háromszor esznek belőle.
A recept: 500 g hámozott sárgarépát 1 liter vízben egy-másfél órán át főzzük, majd szitán áttörjük vagy mixerrel pürésítjük. Ezután forralt vízzel ismét egy literre kiegészítjük és 3 g sóval ízesítjük.
Parkinson-kór ellen: piros bogyós gyümölcsök
A Parkinson-kór okait egyelőre nem sikerült teljes mértékben tisztázni. Azt sejtik, hogy a táplálkozási szokásoknak is köze van a betegség kialakulásában. Bostoni kutatók megállapították, hogy a magas antociántartalmú gyümölcsök bizonyos védő hatással rendelkeznek a betegséggel szemben. Az antocián nevű anyag különösen magas koncentrációban fordul elő a bodzában, fekete szederben, áfonyában, cseresznyében, padlizsánban és a piros szőlőben. A nagyon sűrű, sötétpiros gyümölcslevek, valamint a vörösbor rengeteg antociánt tartalmaz.
Az antociánok a magas vérnyomással szemben is hatékonyak. Az amerikai Nurses' Health Study, valamint a Heart Protection Study eredményei szerint az antociántartalmú gyümölcsök rendszeres fogyasztásával 8 százalékkal csökkenthető a magas vérnyomás kialakulása.
Agyvérzés ellen sok kálium
Egy olasz munkacsoport kutatásai szerint világszerte több mint egymillió agyvérzést lehetne megakadályozni, ha az emberek több friss gyümölcsöt és zöldséget ennének, aminek hatására szervezetük több káliumhoz jutna hozzá. Káliumban gazdag az avokádó, a padlizsán, a banán, a spenót, a burgonya, a brokkoli, valamint a teljes őrlésű gabona és a diófélék.
A jó levegő csökkenti a szívinfarktus kockázatát
Az erős légszennyezés fokozza a szívinfarktus kialakulásnak kockázatát – állapította meg egy nemzetközi kutatócsoport. Főképp a fejlődő országokban sikerült szoros kapcsolatot kimutatni a légszennyezettség és a szívkoszorúér megbetegedései között. A légszennyezettség csökkentése tehát nem csak a légutak, hanem keringés szervrendszerünk egészsége szempontjából is rendkívül fontos.










